Zakelijke rijder veel duurder uit

Als de plannen van de zogenaamde Kunduz-coalitie doorgaan zijn honderdduizenden leaserijders die hun auto van de zaak niet of nauwelijks privé gebruiken, voortaan fors duurder uit. Zij krijgen te maken met een forse lastenverzwaring die oploopt tot meer dan 6.000 euro netto per jaar.

1 op de 3 leaserijders de klos

Op dit moment hebben 237.000 Nederlanders een verklaring privégebruik op een leasewagenpark van ongeveer 800.000 auto’s. Met zo’n verklaring privégebruik hoef je geen bijtelling van 25% te betalen. Als dit op de helling gaat dan moeten 237.000 Nederlanders dus flink gaan betalen voor de lease auto die zij uitsluitend voor de zaak gebruiken. Ook ondernemers met een bedrijfsbus worden hard geraakt.

Ook de kilometervergoeding minder aantrekkelijk

Was de kilometervergoeding van 19 cent per zakelijk gereden kilometer eigenlijk al lang niet meer afdoende wegens de almaar stijgende brandstofkosten, zijn zowel werkgever als werknemer voortaan duurder uit. De onkostenvergoeding mag, als de plannen doorgaan, niet langer onbelast worden vergoed. Bedrijven moeten voortaan sociale premies betalen en werknemers loonbelasting.

68% dient jaarrekeningen op tijd in

Van alle bedrijven die verplicht zijn de jaarrekeningen over 2010 te deponeren bij de Kamer van Koophandel, heeft 68% dit op tijd gedaan. Dit aantal is de afgelopen jaren nog nooit zo hoog geweest. In de vier jaar dat de cijfers worden gemeten is dit percentage gestegen van 60% naar 68%. Dat blijkt uit een onderzoek van Financieel Dagblad in samenwerking met kredietmanagementbedrijf Graydon.

Verplicht indienen jaarstukken

In Nederland zijn 755.000 ondernemingen verplicht om binnen dertien maanden na het einde van het boekjaar de jaarstukken in te dienen. Deze verplichte deponering van de jaarrekeningen zorgt voor de financiële transparantie van bedrijven. De jaarstukken over het boekjaar 2010 hadden dus op 31 januari 2010 binnen moeten zijn. Op 28 februari 2012 bleek dat een percentage van 68% van alle ondernemingen dat ook daadwerkelijk had gedaan. Van 32% moet de jaarrekening dus nog steeds binnenkomen.

Blijft een zorgelijke situatie

De lichte stijging van de bedrijven die wel op tijd deponeren, komt volgens Gertjan Kaart, algemeen directeur van Graydon, doordat bedrijven er zelf meer aandacht aan schenken en doordat kredietbeoordelaars, banken en andere ondernemers tijdig vragen om de financiële cijfers. Toch blijft de heer Kaart het een zorgelijke situatie vinden dan ruim 32% van de bedrijven niet op tijd heeft gereageerd en de stukken, al dan niet via een administratiekantoor, heeft ingediend. Bedrijven realiseren zich volgens hem onvoldoende wat de consequenties daarvan kunnen zijn. Bovendien missen ondernemers hiermee een kans om hun leveranciers en financiers vertrouwen te geven.

Naleving verplichte deponering

In Nederland wordt de controle op de naleving van de deponeringsverplichting uitgevoerd door Belastingdienst Holland-Midden. Van deze instelling krijgen bedrijven die niet op tijd de stukken hebben aangeleverd, een brief om dit alsnog te dien. Indien er niet op dit verzoek wordt gereageerd, lopen bedrijven de kans dat er een onderzoek wordt gestart door de Belastingdienst.

Zaken behandeld dor het OM

Het afgelopen jaar heeft de belastingdienst ruim duizend onderzoeken gedaan en werd er in ongeveer de helft van de gevallen een proces-verbaal opgemaakt. In 2011 werden door het Openbaar Ministerie een recordaantal van in totaal 524 zaken behandeld, waarin een bedrijf een transactie, een strafbeschikking of, na tussenkomst van de rechter, een boete werd opgelegd.

Publicatie jaarcijfers uiterlijk 31/1

Bedrijven met als rechtspersoon NV, BV enz. moeten elk jaar de jaarcijfers publiceren. Op het niet (volledig) voldoen aan de publicatieplicht staat een zware sanctie: bij faillissement van de onderneming kan de curator de bestuurder aansprakelijk stellen voor de boedelschulden.

welke gegevens moet u deponeren?

Afhankelijk van de grootte van uw bedrijf moet gegevens aanleveren. Een klein bedrijf hoeft slechts een verkorte balans in te leveren met een beperkte toelichting. Een middelgroot bedrijf moet daarnaast meer gegevens aanleveren waaronder een accountantsverklaring. Een middelgroot bedrijf heeft een omzet groter dan € 4,4 miljoen of meer dan 50 medewerkers.

Hoe kunt u de jaarrekening deponeren?

De jaarrekening kunt u per post, fax, e-mail aanleveren bij de Kamer van Koophandel waar uw onderneming is ingeschreven. Uw administratiekantoor kan daarnaast ook jaarstukken online deponeren via SBR.

Kosten zijn kansen

Zoals elke ondernemer bent u natuurlijk dagelijks met uw bedrijf en klanten bezig. En terecht, want laten we eerlijk zijn, hier draait het aan het einde van de dag allemaal om. Maar in het verlagen van de kosten schuilen ook veel kansen.

Kostenoverzicht

Heeft u van uw kosten een goed en duidelijk overzicht? Hoe ontwikkelen de kosten zich ten opzichte van de omzet. Zijn er kostenvoordelen te behalen? Dit kan eenvoudig worden aangegeven door uw boekhouder.

Kosten vergelijken levert geld op

Met uw verhuurder onderhandelen over prijs en contractduur kan u veel opleveren. Of met goede halfjaar- of jaarcijfers eens langs de bank gaan om te vragen of er een renteverlaging in zit. Het is een kwestie van vergelijken op internet met of gebruikmaken van 1 van de vele sites van saleswizard zoals bijvoorbeeld telemarketingbureau vergelijken.

Ook tussen verzekeringen en tussen boekhouders/accountantskantoren zitten grote verschillen in tarieven en kwaliteit. Het is daarom goed meerdere administratiekantoren te vergelijken.

Afname aantal accountskantoren

Het aantal accountantskantoren loopt sterk terug. Accountants hebben last van prijsdruk en strengere wetgeving en toezichtsnormen.

De Rabobank heeft een onderzoek onder 150 accountantskantoren gehouden en op basis daarvan wordt een enorme toename van fusies en overnames geconstateerd. Accountants hebben te maken met aanzienlijke concurrentie en prijsdruk door prijsbewustere klanten. Ze moeten meer leveren tegen gelijkblijvende of zelfs dalende prijzen. Daarnaast stellen klanten steeds hogere eisen. Zij zoeken vooral een strategisch adviseur i.p.v. iemand die alleen de jaarrekening opstelt. Bovendien kan de jaarrekening ook worden opgesteld door software die mutaties automatisch verwerkt of administratiekantoren die aan minder wet- en regelgeving hoeven te voldoen en dus veel goedkoper kunnen werken.

Checklist Administratiekantoor

Als u overweegt een uw boekhouding uit te besteden en een administratiekantoor wilt inschakelen, dan kan deze checklist u helpen bij de keuze van het juiste administratiekantoor.

Tarief(structuur)

Uiteraard is de hoogte van het tarief voor uw keuze van belang. Maar de tariefstructuur is net zo van belang. Boekhouders rekenen soms all-in en soms alleen per uur.

Bereikbaarheid

Niet alle boekhouders zijn even goed bereikbaar en reageren even snel op uw e-mail. Vindt u dat belangrijk, dan is het zeker van belang daar vragen over te stellen.

Locatie

De locatie is steeds minder van belang, omdat steeds meer via e-mail en internet kan. Wel is het handig om te vragen hoe de facturen en dergelijke moeten worden uitgewisseld en of er extra kosten zijn verbonden aan een afspraak bij u op kantoor.

Opleiding en ervaring

In principe is het mogelijk de boekhouding te verzorgen met een MBO opleiding, afhankelijk van de complexiteit van uw administratie. De kwaliteit zal met een gerichte HBO opleiding wel beter zijn en soms is goedkoop dan duurkoop.

Wettelijke verplichtingen

In sommige gevallen bent u verplicht van een accountant gebruik te maken voor de controle. Dat heeft te maken met de omvang van uw bedrijf. Kleinere bedrijven hebben deze verplichting niet en zijn dan goedkoper uit met een boekhouder.

Ervaring Administratiekantoor

Uit de klantenkring van uw boekhouder, kunt u de relevante ervaring vaak wel afleiden. De vraag is dan of uw boekhouder wel ervaring heeft in uw branche.

Gebruikte software

De software die uw boekhouder gebruikt is bepalend voor de flexibiliteit, continuïteit en kwaliteit van de voor u verzorgde administratie.

Accuratesse en zorgvuldigheid

Uw boekhouder moet netjes, zorgvuldig en accuraat zijn. Hij moet u beschermen tegen fouten die u als drukke ondernemer zelf ook zou maken.

Rapportage

Hoe rapporteert uw boekhouder en sluiten de rapportages aan op de manier u wilt sturen. Vraag dus naar voorbeelden van rapportages.

Bijwerk Frequentie

Hoe vaak wordt uw boekhouding bijgewerkt en sluit dat aan bij uw bedrijfsvoering? Als uw debiteuren bijvoorbeeld maar 1 keer per kwartaal worden bijgewerkt, dan zult nog eens apart een debiteurenadministratie moeten voeren.

Administratieve diensten

Op den duur kan het gemakkelijk zijn alle administratieve zaken uit te besteden. Vraag dan ook welke mogelijkheden allemaal worden geboden en vooral welke niet.

Administratie of advies

Bent u op zoek naar iemand die alleen de administratie voor u verzorgd of u ook proactief van informatie voorziet? Ondernemers zijn vaak op zoek naar een financiële kompas en zoeken meer dan iemand die de facturen boekt.

Boekhouders vergelijken

Sowieso doet u er verstandig aan meerdere boekhouders te vergelijken. Via de website administratiekantoor kunt u vrijblijvend 4 offertes opvragen van boekhouders die voor u de administratie kunnen verzorgen.

Administratiekantoor offertes!

Op maandag 7 oktober is de nieuwe site gelanceerd voor bedrijven die op zoek zijn naar een administratiekantoor of boekhouder voor hun bedrijf. Via deze site hebben bedrijven toegang tot informatie over boekhouders en administratiekantoren, tarieven van administratiekantoren en kunnen zij gratis een voorstel ontvangen.